Hjelp til å ta kontakt med firmaer

Jobbsøkerprosessen steg for steg
Tilbake ← Trykk her for å gå tilbake til Trinn 2 – Hjelp til å finne stillinger
Du er her: Trinn 3 – Hjelp til å ta kontakt med firmaer
Frem → Trykk her for å gå videre til Trinn 4 – Hjelp til å skrive jobbsøknad


Ta kontakt med firmaer via telefon eller personlig oppmøte.
Når du søker på en stilling som krever lav utdannelse, som f.eks. ekspeditør på bensinstasjon, er det alfa omega med personlig oppmøte. Det samme gjelder ved stillinger med krav til meget høy utdannelse, som f.eks. forsker. Hovedgrunnen til å møte opp personlig på disse stillingene, er at det her sannsynligvis er få søkere, og de som har «guts» til å møte opp personlig vil lettere bli husket.

For stillinger som ligger midt imellom, som kan ha 50-80 søkere blir dette lite smart. Forestill deg selv at du er bedriftsleder og får besøk av 30-40 aktuelle jobbsøker, det har lett for å virke mot sin hensikt. Men det er ikke eneste måten å ta kontakt med firmaet på, det er f.eks. mulighet for å ringe til «forværelse» og bestille materiell om bedriften, søke informasjon på Internett eller «gå» litt rundt i resepsjonen og tomten for å bli «kjent» med miljøet.

Ta ikke kontakt med firmaer uten å ha satt deg grundig inn i den aktuelle bedrift og stilling du søker. Ringer du og stiller irrelevante spørsmål eller spørsmål som svaret står i stillingsannonsen, kan du raskt bli avskrevet allerede før du har sendt søknad. Jo bedre forhåndsarbeid du gjør, jo mer trygg og selvsikker vil du være på intervju – i tillegg blir det enklere å utføre jobben, hvis du får den.

Markedsfør deg selv.
På jobbsøkerkurs har det den senere tiden blitt populært å spille et «rollespill» for å markedsføre seg selv. Rollespillet går ut på at du skal tenke på deg selv som administrerende direktør i en bedrift som har ett produkt – deg.  Dette er nyttig både i en jobbsøkerprosess, men også for å fremme karrieren når du er i jobb. Du kan tenke over hvordan produktet kan forbedres, finne nye kunder eller ta avgjørelser vedrørende budsjettet. Det viktigste du må vurdere er imidlertid hvordan du kan selge produktet.

Følgende tips vil hjelpe deg med å markedsføre deg selv:

  • Annonser produktet. Dette betyr at du må la andre få vite om dine spesielle kvaliteter og evner. Det kan gjøres ved å velge oppgaver der du kan vise hva du duger til. Ikke vær beskjeden når det gjelder å imponere sjefen. Sjefen din er tross alt det viktigste «målmarkedet» for produktet ditt.
  • Søk aktivt etter tilbakemeldinger på alle innsatsområdene dine fra så mange kilder som mulig, inkludert kollegaer, kunder og venner. Såkalt «360-graders»-tilbakemelding – kommentarer fra alle kanter – vil hjelpe deg med å utvikle alle sidene av produktet.
  • Øv deg på å beskrive jobben din, og hvordan du gjør det, høyt, presist og positivt. Disse  innøvde linjene vil komme til nytte hvis sjefen din en gang skulle stille deg i en vanskelig situasjon.
  • Studer andre som har lykkes med å markedsføre seg. Gjør de det bedre enn deg i bedriften selv om de har mindre erfaring eller færre kvalifikasjoner? Forsøk å se og lær.
  • Markedsføring handler om å kommunisere med et publikum. Jobb med dine kommunikasjonsevner og spesielt med selvtilliten din. Mange bedrifter har kurs om disse emnene. Et slikt kurs kan vise seg å være en god investering.

En god selger vil fortelle deg at riktig innstilling er viktigere enn selve produktet når man skal selge noe. Som administrerende direktør vil du imidlertid ikke ha skuffende kunder. Du må finne en likevekt mellom hva markedssjefen lover og hva produksjonssjefen kan skaffe.

Jobbsøkerprosessen steg for steg
Tilbake ← Trykk her for å gå tilbake til Trinn 2 – Hjelp til å finne stillinger
Du er her: Trinn 3 – Hjelp til å ta kontakt med firmaer
Frem → Trykk her for å gå videre til Trinn 4 – Hjelp til å skrive jobbsøknad